Street Pep – en aktivitetsfestival för unga


 


Vad är Street Pep?

 
Street Pep är ett kostnadsfritt, mobilt aktivitetscenter som för samman barn och unga med passioner och aktiviteter, men även inspirerande och relevanta ledare och lokala föreningar.

Street Pep vill att barn och ungdomar ska få möjlighet att röra på sig mer och hitta en ny passion att syssla med. Istället för att vara mitt i city eller någon plats där det redan händer en massa saker kommer vi ut till ungdomarna i deras närområde. Tack vare Volvo Group och deras specialutrustade lastbil med trailer kan Street Pep ta sig ut till ungdomarnas närområden och ge dem möjlighet att hitta sin passion på hemmaplan.

Syftet är att så många som möjligt av de som besöker Street Pep ska hitta en aktivitet som de sedan erbjuds möjlighet att fortsätta med via lokala föreningar. Fokus ligger i ett första skede på streetsport och aktiviteter som redan har låga trösklar inneboende, såsom streetbasket och pannafotboll. Festivalen kommer även erbjuda kulturella aktiviteter såsom musik, dans och socialt engagemang. På plats kommer även Backasysterskapet att vara, då unga tjejer är en viktig målgrupp.


Varför Street Pep?

 
Fysisk aktivitet, möjligheten att få utöva något som stimulerar kropp och själ, har en positiv effekt för ungas välbefinnande och kompetens, och det finns få sammanhang som idag har lika goda förutsättningar att spela en avgörande roll för ungas inkludering i samhället. Många av framtidens ledare formas och utbildas i organisations- och föreningslivet, och lagidrotter skapar viktig gemenskap, sammanhang och tillhörighet.

Föreningslivet står redo, men det saknas en attraktiv inkörsport som kan inspirera och slussa unga.


När sker Street Pep?

 
Den 11- 15 juni anländer Street Pep till Dalenparken i Enskededalen.
Veckan efter, 18-21 juni drar vi vidare till Högdalens Skatepark i Högdalen.

Allt är gratis och ingen föranmälan krävs.

Nästa steg blir att rulla ut Street Pep nationellt. Mer information hittar du på Instagram @street_pep.


Vem ligger bakom Street Pep?

 

Initiativtagare och konceptutvecklare

Bakom initiativet står Fryshuset, i samarbete med Genartion Pep. Fryshuset har en lång historia av att jobba med och för ung utveckling och tror på styrkan i att låta unga genom sina passioner förändra världen. Generation Pep startade 2016 och är en organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa.
 

Samarbetspartners

Uppdragsgivare är Årsta-Vantörs Stadsdelsförvaltning och möjliggörare är Volvo Group, genom sin specialutrustade lastbil med trailer.
 

Finansiärer

Street Pep har möjliggjorts med stöd från Gålöstiftelsen och ICA Stiftelsen.
 

Sponsorer på plats

H&M, IKEA, Telia.