Beskrivning
– Tryggt, tydligt och modigt – ett ledarskap i samverkan.
Den här kursen riktar sig till dig som i ditt uppdrag möter unga – som pedagog, fritidsledare, tränare eller förälder. Tillsammans utforskar vi hur vi kan skapa ett gemensamt ledarskap som gör skillnad, där varje barn får växa i mod, självkänsla och tillhörighet.
Kursen bygger på sex träffar där varje delmoment innehåller praktiska verktyg att prova, reflektionsövningar och kollegialt lärande. Målet är att skapa en gemenskap där vi vuxna stärker varandra i vårt viktiga uppdrag: att leda unga med respekt, mod och omtanke.
Tillsammans bygger vi en gemenskap där varje barn vet att det är värdefullt, behövt – och har kraft att påverka sin omgivning.
Innehållsförteckning
1:a träffen – Aktivt värdegrundsbaserat ledarskap
- Syftet med att leda
- Olika sorts ledarskap och dess kännetecken, metoder, risker och styrkor
- ”Inlärningsläget” för påverkan och lärande. Atmosfär och delaktighet
2:a träffen – Inge mod, självkänsla och självförtroende
- Mod kopplat till barnets kontext, vad är utmaningarna? Inom vilka områden i personalens ledarskap? I föräldraskapet?
- Pausknappens betydelse hos den vuxne i relationen till barnet och gruppen, varför den är nödvändig och ett redskap i utvecklandet av sitt ledarskap.
- En verksamhet som bygger på uppmuntran och konsekvenser istället för belöning och straff samt hur detta kan uppfattas utifrån.
3:e träffen – Mål för beteende
- Föräldrar får samtala om beteendeproblem i verksamheten. Vilka känslor sätts igång? Vilka erfarenheter har de av lösningar verksamheten använt sig av?
- Berätta hur verksamheten använder sig av verktyget ”mål/behov bakom beteenden”.
- Presenterar modellen med förstärkning och den vuxnes ansvar att leda utvecklingen. Arbetet med att bryta mönster och se egna mönster i ledarskapet. (Kollegialt lärande)
4:e träffen – Ansvar
- Samtal kring erfarenheter och tolkning av ansvar i och utanför verksamheten.
- Naturlig konsekvens, logisk konsekvens och ologisk konsekvens (straff).
- Samverkan utvecklar ansvar och ansvar leder till samverkan. Presenterar modellen med Val + Konsekvens = Ansvar
5:e träffen – Kommunikation, vägen till samarbete och problemlösning
- God kommunikation är nyckeln till all framgång. Vad innebär det att vara kommunikativ?
- Vi går igenom kommunikationshinder, vilka fällor vi i skolan lätt hamnar i.
- Aktiv kommunikation, fysisk och psykosocial medvetenhet för att utveckla och förbättra viktiga relationer.
6:e träffen – Livet i en gemenskap
- Samtala om ledarskapet unga behöver för att utvecklas, samarbeta och må bra.
- Gruppledaren berättar att de i sina grupper samtalat och delat värderingar, lyssnat in varandra, fått kunskap, visat respekt, diskuterat och givit perspektiv utan krav på ändringar och lösningar.
- Syftet med allas delaktighet vid sista tillfället är gemenskapen vi vill bygga upp tillsammans. Barnet/de unga ska uppleva att de är en viktig del av detta och att de KAN påverka sin omgivning mot förändring i de utmaningar de möter. Modellen används i kommande möten där unga deltar, det hjälper barnet att växa i självförtroende, självkänsla och i mod. Det är i dialog med oss viktiga vuxna som den processen startar.
- Mötet avslutas med att varje barn och vuxen ger förslag på vad verksamheten kan göra, vad barnet själv kan göra och vad föräldrar kan göra som stöttar den unges utveckling framåt.
Praktiskt
Kursen vänder sig till ledare som leder unga samt föräldrar i dessa grupper, till exempel lärare och skolans föräldrar, ledare i en ungdomsförening och dess föräldrar, personal på fritidsgård med tillhörande föräldrar. Det handlar om ”fostransuppdraget” i att leda unga tillsammans. Kursen handlar om det gemensamma fostransansvaret som vi har för att tillsammans kunna leda unga på ett klokt sätt.
Antal deltagare: 6–30 personer
Tid: 3 heldagar eller 6 halvdagar
Om kursledaren/ledarna
Fryshuset har lång erfarenhet av ledarskap som bygger på en djup förståelse för barn och ungas behov. Samtliga föreläsare har god erfarenhet av att arbeta utifrån aktivt ledarskap och tillämpar det dagligen i sina verksamheter:
- Madeleine Sahlin, Rektor Fryshuset grundskola Hammarby Sjöstad
- Caroline Tysk, Grundskolelärare årskurs 7-9 Fryshuset grundskola Hammarby Sjöstad
- Johnny Nawaratne, Biträdande rektor Fryshuset grundskola Hammarby Sjöstad
- Åsa Pehrsson, Grundskolelärare årskurs 7–9, Fryshuset grundskola Hammarby Sjöstad
Bokning
Mejla oss för att diskutera upplägg, innehåll, pris och bokningsmöjligheter för den här kursen.