Rapportheader

Tillgänglighetsredogörelse för Fryshuset

Fryshuset står bakom den här tjänsten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den.

Det här dokumentet beskriver hur Fryshuset uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Vi är medvetna om att delar av tjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Fryshuset som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss på kommunikation@fryshuset.se.

Svarstiden är normalt 2-3 arbetsdagar.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss på kommunikation@fryshuset.se så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Fryshuset uppfyller delvis kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här tar vi upp de brister som vi själva är medvetna om.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Vi har utgått ifrån kriterierna i WCAG 2.1 nivå A och AA när vi har granskat. Finns kriteriet inte med i listan så betyder det att vi bedömer att vi uppfyller kriteriet.

1.1.1 Beskriv med text allt innehåll som inte är text (A)

Det förekommer att bilder saknar beskrivande text.

1.2.1 Erbjud ljud och enbart video (A)

Det förekommer att video saknar beskrivande text eller media alternativ.

1.2.2 Textbeskrivningar (A)

Det förekommer att video saknar beskrivande text eller media alternativ.

1.2.3 Ljudbeskrivning eller medieealternativ (förinspelat) (A)

Det förekommer att video saknar beskrivande text eller media alternativ.

1.2.5 Ljudbeskrivning (förinspelad) (AA)

Det förekommer att video saknar beskrivande text eller media alternativ.

1.3.5 Identifiera syfte med inmatning (AA)

Saknas på många ställen inom formulär fälten.

1.4.5 Bild med text (AA)

Förkommer inom tjänsten på flera ställen.

1.4.10 Flexibel layout (AA)

Förekommer inom hela tjänsten.

1.4.12 Utökade textavstånd (AA)

Det går inte för användaren att själv öka avstånd mellan tecken, rader, stycken och ord.

2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

Denna funktion finns inte inom tjänsten.

2.4.2 Sidans titel (A)

Sidtitlarna stämmer inte alltid med länkar.

2.4.4 Syfte med en länk (i sammanhanget) (A)

Det förekommer att länktexterna inte är tydliga och inte beskriver vad och vart länken går.

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (AA)

Etiketter, ledtexter och rubriker saknas eller inte är beskrivande, detta är genomgående i hela tjänsten.

2.4.7 Synligt fokus (AA)

Det saknas tydligt fokusmarkering på flera ställen inom tjänsten.

3.1.2 Språk för del av sida

Finns byte inom språk, men inte angivet att detta sker.

3.3.1 Identifiering av fel (A)

Inom formulären är det bristande vad för fel som har gjorts.

3.3.3 Förslag vid felhantering (AA)

Förslag på hur fel kan rättas till saknas inom formulären.

3.3.4 Förebyggande av fel (AA)

Åtgärder kan inte ångras eller bekräftas inom formulären.

4.1.2 Namn, Roll, värde (A)

På många ställen inom tjänsten finns egenskapade komponenter som inte fungerar med hjälpmedel.

Notera att det finns pdfer till tjänsten som inte uppfyller tillgänglighetskraven.

 

Fryshuset planerar att på sikt byta hemsida och i samband med det åtgärda alla kända tillgänglighetsproblem. Målet är att det ska vara gjort senast den 31 december 2026.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (extern testning) av Fryshuset. Senaste större bedömningen gjordes den 14 mars 2024. Tjänsten granskades då av utvecklare som har gjort självskattningar utifrån WCAG-riktlinjerna med utgångspunkt i olika funktionsvariationer. Arbetet har skett manuellt och med hjälp av olika verktyg. Ingen fullständig maskinell test av hela webbplatsens kod har gjorts, men viss automatisk maskinell testning har gjorts med några verktyg.

Verktyg
Screen Reader (Skärmläsare)
JAWS (Skärmläsare)
NVDA (Skärmläsare)
Text zoom
Screen Magnifier

Automatisk testning
Wave
AxeDevTools
Lighthouse
Stark Accessability Checker

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Fryshuset i juni 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 26 juni 2025.