Beskrivning
– Bygg vanor för bättre hälsa och lärande – stärk ungas hjärnhälsa och studieteknik
Alla lärare vet att det är viktigt att lära ungdomar om hur hjärnan och hjärnhälsa fungerar. I läroplanen (Lgr22) står det att skolan ska “främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära”.Det står också att skolan ska lära elever utveckla metoder och studieteknik för kunskapsinhämtning och att “omsorg om den enskilda elevens hälsa, välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Allt det här ryms i enskilda ämnen, vilket för elever ofta blir kunskap i olika stuprör som inte riktigt hör ihop eller ens handlar om dem själva.
På mentorstiden finns möjligheten att ge eleverna agens över sitt eget mående, sin hjärnhälsa och sin studieteknik. Metodmaterialet MyBrain består av 30 st färdiga lektioner á 20 minuter per lektion som låter eleverna bygga vanor för att må bättre och lyckas bättre i sina studier. Det kan användas varannan vecka på mentorstiden. Lärarhandledningen är enkel att använda och kräver mycket lite förberedelsetid inför varje tillfälle.
Varje 20-minuterslektion är upplagd på samma sätt och går igenom olika teman som unga bedömt mest relevanta. Exempel på teman i materialet:
- Sömn
- Kunna fokusera
- Din hjärnhälsa
- Hålla sig lugn under prov
- Studieteknik
Materialet är samskapat med elever på högstadiet och innehåller alltså det unga själva uttrycker att de vill lära sig om hur de kan förbättra sin fysiska och psykiska hälsa. På de skolor där materialet implementerats under mentorstiden har vi sett att unga har fått verktyg och metoder för att hantera stress och hitta fokus.
Under kursen får du de kunskaper om hjärnhälsa och att bygga nya vanor som du behöver för att kunna använda materialet. Du får efter genomgången kurs full tillgång till materialet.
Kurssdeltagares tankar kring materialet från tidigare kurser:
”Tydligt, strukturerat & det de efterfrågar”
”Vi har ett stort behov att belysa och prata om hjärnhälsa. Att ge eleverna verktyg för att må bättre är verkligen något som måste implementeras mer i alla skolor.”
”Detta är verktyg och metoder som är viktigt att ha med i ”ryggsäcken” genom livet. Att redan nu ha möjlighet att börja träna, samtala och så frön är otroligt relevant och viktigt för unga”
”Upplever att elever idag har problem med just det som ni tar upp”
Innehållsförteckning
- Forskningsbaserad grundläggande teori om hjärnhälsa, vanor och dess koppling till lärande.
- Ett konkret och praktiskt metodmaterial med 30 lektionsplaneringar.
- Prova på övningar och innehåll i metodmaterialet.
- Praktiska förslag på läsårsupplägg och metodens koppling till skolans hälsofrämjande arbete.
- Upplägg och tips på samarbete mellan EHT och vårdnadshavare.
- Bakgrund och framtagande av metodmaterialet.
Praktiskt
Kursen vänder sig till lärare i grundskolans senare år, gymnasiet och folkhögskola, lärarstudenter eller elevhälsoteam.
Den kan även anpassas för att vara relevant för fritidsledare, socialpedagoger, ungdomsledare i verksamheter för åldern 12–25 år, föräldragrupper och andra verksamheter som arbetar med ungas hälsa.
Antal deltagare: 5–40
Tid: En heldag
Tidigare uppdrag
Vi har tidigare utbildat lärarlag, mentorer samt representanter för EHT och skolledning.
Om kursledarna/ledaren
Fryshuset har utvecklat det kunskapsbaserade programmet och materialet MyBrain som syftar till att främja psykisk och fysisk hälsa bland unga. Det genomförs i skolor, ofta i samverkan med elevhälsa och andra aktörer. Metoden har utvecklats av legitimerad lärare i samverkan med elevgrupper och testats under mer än tre års tid. Upplägget har visat positiva resultat i att öka ungas medvetenhet om verktyg för välmående och hjärnhälsa.
Bokning
Mejla oss för att diskutera upplägg, innehåll, pris och bokningsmöjligheter för den här kursen.