– Jag vill väldigt gärna jobba med människor och speciellt med barn, så jag tänkte detta var ett tillfälle för mig att både göra något värdefullt av min permitterade tid men också för min egen skull att få testa på att jobba med barn och läraryrket, pedagogik och liknande som jag har ett stort intresse för.

Jag är så glad över att ha något att göra på dagarna och att jag gör nytta. Jag känner att jag gör nytta för någon annan, för barnen. Jag inte kan allt, men jag stöttar, peppar, hjälper till, pratar och ser dem. Jag får väldigt mycket tillbaka, små signaler på att dom uppskattar att vi är här.

Fryshusets grundskola har totalt sju volontärer – något som inte bara uppskattas av eleverna utan även av lärarna.

– Personalen har också varit fantastiska så välkomnande och stöttande. Detta är ju nytt för oss alla, det är nytt för dom också att det kommer in någon extra som ska hjälpa till. Jag känner att de uppskattar att vi är här.

Att hoppa in i en helt ny arbetsroll kan vara utmanande

– Det är inte så att jag är jättebekväm i den här situationen heller, jag går utanför min komfortabla zon rejält många gånger. Men det är också då jag utvecklas som mest. Jag blir osäker av att stå framför en klass eller när jag ska hjälpa någon med matte som jag knappt kan själv. Men då får vi försöka ihop, jag lär mig något också.

Idag var jag med på dans, att dansa är kanske inte min starka sida och då det en elev som sa ”du är iaf modig Julia som gör det fast du inte kan”. Man får bjuda på sig själv lite ibland.

Beredskapslyftet är ett samarbete mellan SAS, Fryshusets grundskolor i Stockholm, Internationella Engelska Skolan (IES) och Kista International School. Idén är att mobiliserar tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja andra pressade svenska arbetsplatser under coronakrisen. Personer som är temporärt tillgängliga från andra branscher ska kunna gå in för att göra en insats i skolorna till dess att sommarlovet börjar.