Fryshuset lyfter ungas röster i ny klädkollektion

Nyhet
publiseringsdatum Publicerad 2021-11-15
plats Hammarby Sjöstad

Idag släpper Fryshuset kollektionen Minority Is The Warmest Colour som tar sig an ämnet rasism, utifrån ett ungt perspektiv. Sex olika budskap som reflekterar erfarenheter och tankar om minoritet, identitet och makt. Kollektionen är en symbol för Fryshuset löpande arbete för att ungas röster ska synas, höras och räknas i viktiga samhällsfrågor. 

– Den här kollektionen är en påminnelse om vikten av att lyssna för att få nya perspektiv. Men också en hyllning till våra unga för deras klokhet, mod och framtidstro. Vi arbetar ständigt för att unga ska få ta plats och känna att deras röster räknas, att dom är framtiden. Den här kollektionen gör det möjligt för andra att bära deras budskap och sprida dom vidare för nya perspektiv, insikter och samtal, säger Anja Frey, chef Fryshuset Stockholm.

Budskapen har arbetats fram tillsammans med ungdomar kopplade till Fryshusets verksamheter och speglar frustration och utanförskap men också hopp, värme och gemenskap.

– Den här kollektionen sätter ord på flera olika perspektiv i den här frågan, även delar som annars kanske utelämnas. Jag tror att en viktig del av processen för att starta förändring, ligger i att formulera vad som är problemet och känslorna kring det. Känslor gör det lättare för människor att relatera, få nya insikter och starta nya konversationer, säger Isabella Castillo Inostroza, elev på Fryshusets gymnasium i Stockholm.

Kollektionen Minority Is The Warmest Colour, består av sex olika budskap i olika modeller. Plaggen är unisex, fair wear och GOTS-certifierade och tillverkade av ekologisk bomull och finns att köpa på www.byfryshuset.se från den 15 november.

Kollektionen har fotograferats av Paul Edwards, känd för sin unika bildstil och breda representation av mångfald och olika kroppsformer. I framtagningen av plaggen har Fryshuset samarbetat med designbyrån Affairs och kreatörsduon tillika Fryshusalumnerna Iskias Araya och Babak Az på Common Values United.