Vi spelar föreställningar som kretsar kring ämnen som extremism inom vit maktrörelsen, kriminalitet och gängkultur, självdestruktiva beteenden. Många av våra föreställningar har tematik som handlar om kopplingen mellan våld och manlig identitet.
Vårt syfte är att väcka debatt, dialog, handling och delaktighet. Som en del av vårt koncept så arrangerar vi alltid ett eftersamtal eller seminarium tillsammans med publiken efter varje föreställning. Vi producerar även skolmaterial för studiesyfte i samband med föreställningarna till elever och lärare.
Vi använder oss av en ”naken” scenbild utan rekvisita, avancerad ljusdesign eller andra effekter. Vi tror att denna form hjälper oss att göra våra föreställningar råa, punkiga och närvarande. För att snabbt kunna lyfta aktuella sociala frågor försöker vi arbeta med kortare repetitionstider och låga produktionskostnader. Istället satsar vi mer resurser på löpande research, omvärldsanalys, insamling av berättelser och nätverksbyggande.
För att ytterligare väcka engagemang, dialog och skapa möten så samarbetar vi med andra sociala verksamheter inom Fryshuset men också externt för att hjälpa individer eller organisationer som söker professionellt stöd eller nätverk. 2011 tilldelades Teater Fryshuset Teskedsordens pris med motiveringen: ”flera unika föreställningar som skildrar utanförskap och fanatism och därmed gör en viktig insats för ett mänskligare och tolerantare samhälle”.
Teater Fryshuset har tre primära publikgrupper
Ungdomar. Vi spelar i skolor, fritidsgårdar och ungdomshus där vi når besökare i åldern 13-25.
Professionella. Vi spelar för olika typer av tjänstemän och ideellt engagerade som arbetar med ungdomsfrågor och sociala frågor. Sociala myndigheter, skolpersonal, föräldrar, fängelser, polis, politiker, myndigheter, etc.
Allmänheten. Vi uppträder för van och ovan teaterpublik som har intresse för sociala frågor och politisk teater.
Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten är tillsammans konstnärliga ledare för Teater Fryshuset. Det konstnärliga uttrycket är influerad av berättande och fysisk teater, med fokus på skådespelaren för att leverera berättelsen, känsla och karaktärerna. Emil och Ulf har under åren byggt ett konstnärlig team där de dramatiserar, regisserar och koreograferar tillsammans.
Emil är koreograf, regissör och kreativ producent med streetdance och moderndans som grund. Med utbildning från bl a Balettakademin. Grundare av StreetDance kompaniet BEEFnoodles och det moderna danskompaniet NOMO DACO. Emil har under sina drygt 15år som koreograf jobbat mot ett avskalat och minimalistiskt scenuttryck. Emil har recenserats som nästa generations Birgitta Egerblad. Konstnärlig ledare och grundare av Teater Fryshuset sedan 2010.
Ulf är skådespelare, regissör och dramatiker. Utbildad vid teaterhögskolan ArtsEd/City University i London. Som skådespelare har vi kunnat se Ulf i filmer och tv-serier så som Peter Grönlunds ”Tjuvheder”, Anna Odells ”Återträffen, ”Fraemling”, ”Björnstad” och ”The Playlist”. Ulf nominerades 2021 till TV-priset Kristallen som årets manliga skådespelare för sin insatts i HBO-serien Björnstad och 2020 till Guldbaggen för sin roll i filmen Fraemling. Konstnärlig ledare och grundare av Teater Fryshuset sedan 2010.
Utmärkelser:
2012 tilldelades Emil och Ulf Teskedsordens kulturstipendium för sitt arbete med Teater Fryshuset.
2017 tilldelades Emil och Ulf Boosting the Capitals utmärkelsen av Stockholms Handelskammare. För sitt viktiga arbete med föreställningen ”Klipp Han”