image

Om MyBrain

MyBrain startade som ett treårigt Arvsfondsprojekt av Fryshuset i Helsingborg. Projektets syfte var att utveckla en metod för att främja hjärnhälsa och lärande för elever på högstadiet.

Vi har utvecklat metoden genom kontinuerlig dialog och gemensamt utforskande av ungdomars aktuella behov. Syftet är att bidra till att elever utvecklar hälsosamma och produktiva vanor som gynnar psykisk hälsa och studier. Fryshuset valde att samskapa metoden tillsammans med elever på två högstadieskolor i Helsingborg. Metoden riktar sig främst till elever i årskurs åtta och nio men många börjar använda metoden redan i årskurs sju.

MyBrain-metoden består av ett kontinuerligt och systematiskt arbete på klassens mentorstid. Kunskap, konkreta tips och reflektioner kring personliga erfarenheter vävs samman i en återkommande process under läsåret. Elever och lärare utvecklar under processens gång ett gemensamt språk kring hjärnhälsa och lärande i klassrummet.

Metoden har utformats för att fungera i skolans föränderliga tillvaro så att du som mentor/pedagog även har utrymme för andra uppgifter och nya direktiv som plötsligt ska ske på mentorstiden. MyBrain skapar ringar på vattnet och möjligheter för mentorer, lärare och skolan att göra mer vid behov. Samarbeten med elevhälsoteamet, föräldrar och lärarlag är möjliga genom det flexibla upplägget.