image

Varför MyBrain

En majoritet bland unga, 56 procent, uppger att de lider av ängslan, ångest eller oro. Allra högst är andelen bland tjejer med svensk bakgrund, där 76 procent uppger psykiska symtom.

Ung idag 2024 MUCF

I elevundersökningen “Det enda jag tänker på är stress och skola” 2024 av Tim Bergling Foundation, Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd belyser man hur prestationskrav, betygshets och framtidsoro påverkar elevernas psykiska hälsa.

Hur främjar vi hjärnhälsa och lärande? 
Genom att systematiskt arbeta med MyBrain på högstadiet kan både mentorer och elever stärka elevernas ansvarstagande, delaktighet och inflytande. Detta skapar en mer inkluderande och anpassad utbildningsmiljö där elever ges verktygen och möjligheterna att utvecklas och nå sin potential.

Ansvar: Genom att systematiskt lyfta teman som gynnar hjärnhälsa på mentorstiden kan eleverna lära sig betydelsen av att ta ansvar för sitt eget lärande och sitt välmående. Eleverna bygger successivt upp kunskap kring hur olika faktorer som sömn och stress påverkar hjärnan samt förmågan hur man lär sig. När mentor och elever utvecklar ett språk kring tips och strategier i klassrummet för att främja hjärnhälsa kan eleverna ta mer ansvar för sin studiemiljö och sitt välbefinnande.

Delaktighet: Genom att successivt bygga på med kunskap och tips för hjärnhälsa kan eleverna känna sig delaktiga i sin lärandeprocess. Mentorer och elever kan tillsammans utforska olika tips och verktyg för att förbättra koncentrationen, minne och planering. Genom att låta eleverna delta i beslut kring vilka strategier som fungerar bäst för dem själva, kan de känna sig mer delaktiga och engagerade i sin utbildning.

Inflytande: Ett systematiskt arbete för hjärnhälsa ger eleverna möjlighet att ha inflytande över sin lärandemiljö. Genom att prova olika tekniker och utvärdera deras effektivitet kan eleverna bidra med sina egna erfarenheter och idéer till processen. Mentorer kan också uppmuntra eleverna att ge feedback och förslag på hur man kan förbättra skolans stödstrukturer för hjärnhälsa. På så sätt kan eleverna känna sig mer delaktiga i skolans beslut och bidra till att forma en miljö som främjar deras välbefinnande och lärande. Att eleverna regelbundet besvarar en reflektionsfråga som bygger på veckans tema i MyBrain ger en nulägesanalys på gruppnivå vilket i sin tur kan ge direkt elevinflytande på undervisning och skolmiljö.

Vi har ställt följande fråga till eleverna som deltagit i MyBrain:
Varför gör vi MyBrain tillsammans?

Ni vill att vi ska må bra.
Ni bryr er om oss.
Ni vill att vi ska lyckas i framtiden
För att vi ska klara skolan

Elever i årskurs 8