IC // Integrative Complexity
IC är ett psykologiskt begrepp och mått som berör tankemässig flexibilitet och omfattar möjligheten att kunna överväga flera alternativ, förstå olika perspektiv och se kopplingar mellan dem. Det handlar inte om vad vi tänker utan hur vi tänker och hänger samman med förmågan att fatta bättre beslut och lösa problem.
ICbility är ett IC-baserat program bestående av nio pass för att strukturerat träna förmågan att kunna möta och hantera oliktänkande, utmaningar och komplexitet utan att fly, trampa på andra eller fastna i svartvita låsningar.
Namnet anspelar på ”ability to see” och återspeglar programmets syfte – att kunna se sitt eget tänkande, kopplat till känslor och fysiska reaktioner, för att lättare kunna reglera, respondera och fatta beslut. Detta är viktigt för alla, i skolan, på arbetsplatsen och i vardagen för att kunna styra sig själv mot sina egna mål.
Programmet bygger på över 45 års forskning om IC, är utvecklat tillsammans med University of Cambridge och är utvärderat och rekommenderat av Umeå universitet (institutionen för folkhälsa och klinisk medicin) där resultatet visade på positiva effekter.
ICbility erbjuds till unga och vuxna som jobbar med unga via verksamheten IC Sverige vilket är en del av Fryshuset och området Föredöme och Framtidstro.
Nu går projektet in i en ny spännande fas… mot en lanseringsstruktur och ett IC-center.
Detta innebär att ett 2-årigt utvecklingsprojekt initierats för att skapa modeller för att integrera programmet inom gymnasieskolan, idrotten, verksamheter för unga, arbetslivet och HR-program. Målet är att möjliggöra fler processledare som självständigt kan driva kurser och etablera ett IC-center för kvalitetssäkring, kunskapsdelning, utveckling, samarbeten och hållbarhet.
Ett ”utvecklingsråd” bestående av unga mellan 16–25 år finns även med oss i processen. Syftet är att unga ska vara delaktiga och utveckla hållbara och verklighetsförankrade modeller för att integreras i ovannämnda kontexter samt ge skepnad för IC-lärandemiljöer och hur vi ska kunna utvärdera förflyttningar i helhetsmiljöer.